Ziekte-van-Lyme

Vaccin tegen Lyme

Lyme-borreliose, beter bekend als de ziekte van Lyme, is de meest voorkomende infectie in Europa die door teken wordt overgedragen. De ziekte wordt veroorzaakt door zogeheten spirocheten. Dit zijn spiraalvormige bacteriën die Lyme kunnen veroorzaken bij zowel mensen als dieren.

In Nederland is gemiddeld 1 op de 5 teken (20%) besmet met deze spiraalvormige bacteriën. Alle honden lopen na een beet van een geïnfecteerde teek het risico de ziekte van Lyme te ontwikkelen, maar de kans dat een hond in Nederland de ziekte van Lyme ontwikkelt is op dit moment nog niet heel groot. Het kan 2-5 maanden duren voordat de symptomen van deze ziekte zichtbaar worden. Echter laten veel geïnfecteerde honden helemaal geen symptomen van ziekte zien.

Veel voorkomende symptomen zijn:Ziekte-van-Lyme

• Kreupelheid (één of meerdere ontstoken gewrichten)
  • Koorts en sloomheid.
  • In zeer zeldzame gevallen ontstaan ontstekingen van de nieren, hartspier of zenuwafwijkingen.

Sinds kort is er voor honden een vaccin beschikbaar dat helpt de overdracht van de ziekte van Lyme te voorkomen. Het kan vanaf 12 weken leeftijd gegeven worden en dient herhaald te worden na 3 weken. Pas dan is de bescherming optimaal. Daarna dient er jaarlijks gevaccineerd te worden om de optimale bescherming te behouden.

Vaccinatie wordt voornamelijk bij risicogroepen geadviseerd. Deze risicogroepen zijn:

• Honden die naar het buitenland gaan
  • Honden die in Nederland in bosrijke gebieden leven of er veel komen
  • Jachthonden
  • Jonge honden
  • Oudere honden en honden met een slechte/lagere weerstand
  • Bovendien is er een rasgevoeligheid voor de ziekte beschreven bij de Berner Sennen, Golden Retriever, Terriërs, Teckels en Bouviers.

Natuurlijk is het heel belangrijk om aan een goede tekenbestrijding te doen, omdat dit de kans op het krijgen van de ziekte van Lyme aanzienlijk verkleint. Tekenbestrijdingsmiddelen zijn er in diverse soorten, vraag ernaar aan onze assistente.