mdk-konijntjes

Update RHD2 bij konijnen

RHD2 virus bij het konijn

In december 2015 is een nieuwe variant van het RHD virus in Nederland ontdekt.  Het gaat hierbij om het RHD2 virus dat tot acute sterfte kan leiden. Op deze pagina leest u informatie over het RHD2 virus.
mdk-konijn

Een met RHD2 virus besmet konijn kan soms (acuut) benauwd worden en koorts krijgen (> 40 °C). Bloedingen of neurologische verschijnselen (tremoren) worden soms gezien voorafgaand aan de sterfte.

Vaak is dit echter niet het geval en sterft het konijn zonder voorafgaande verschijnselen te vertonen. Daarnaast kan bij RHD2 een meer chronisch ziektebeeld gezien worden waarbij het konijn gedurende langere periode algemeen ziek kan zijn.
In tegenstelling tot RHD1, waar het sterftepercentage vaak >80% bedraagt, ligt het sterftecijfer bij RHD2 vaak lager (5-70%). In geval van RHD2 kan daarnaast bij konijnen die de acute fase overleven een meer chronisch ziektebeeld gezien worden met als belangrijkste verschijnselen gewichtsverlies, algehele malaise en geelzucht.

Loopt mijn konijn risico?
Alle konijnen kunnen met RHD2 worden besmet, zowel binnen- als buitenkonijnen.

Hoe worden de ziekten verspreid?

Het RHD2 virus verspreidt zich door direct contact tussen konijnen en ook indirect via urine, uitwerpselen, water, voedsel, kleding, handen en hokken. Stekende insecten kunnen ook een rol spelen in de verspreiding.

MijnDierenkliniek-konijntje-300x133Hoe snel wordt mijn konijn ziek?

Wanneer een konijn besmet is met RHD2 kan het diertje gemiddeld binnen 3-5 dagen sterven,

Wat is de overlevingskans voor konijnen na besmetting?

Er is op dit moment geen behandeling voor konijnen die ziek zijn als gevolg van een infectie met het RHD-virus. Het sterftecijfer is bij RHD2 tussen 5-70%.

Hoe voorkom ik een besmetting met RHD2?

• Voorkom contact met wilde konijnen.
  • Voorkom zoveel mogelijk contact met muggen en vlooien.
    • Tegen vlooien kunt u sprays of druppels gebruiken
    • De bestrijding van muggen is moeilijker, maar hiervoor kunnen insectenwerende strips en netten (klamboes) worden gebruikt.
    • Ook droge bedding helpt muggen te bestrijden.
  • Vaccineer uw konijn jaarlijks tegen myxomatose èn VHS (RHD of VHD) en het nieuwe RHD2 vaccin.
  • Ruimtes waar mogelijke besmette konijnen zijn geweest dienen grondig gereinigd te worden met water en zeep en daarna gedesinfecteerd te worden.
  • Voer geen (vers) gras of groente van buiten (moestuin) aan uw konijn. Kijk ook uit met het voeren van hooi of kuilvoer waarvan u vermoedt dat wilde konijnen er bij kunnen zijn gekomen.
  • Goede (hand)hygiëne is belangrijk om verspreiding van het virus te beperken; was uw handen extra goed met water en zeep vóór en na het voeren en verzorgen van uw konijn.
  • Pas op met besmette konijnenveldjes (besmet met urine van wilde konijnen). Via uw schoeisel kan het virus verspreid worden. Houdt u uw konijnen binnen? Wissel van schoeisel bij het naar binnen gaan. Houdt u uw konijnen buiten, bijvoorbeeld in een ren in de tuin? Dan kunt u daar het beste andere schoenen dragen dan dat u op straat draagt. Laat uw konijnen in ieder geval niet in contact komen met schoeisel waarmee u over mogelijk besmet terrein heeft gelopen.

Heeft Mijn Dierenkliniek het nieuwe vaccin dat bescherming biedt tegen RHD2?

Jazeker! Er is een nieuw vaccin op de Nederlandse markt verkrijgbaar dat specifiek werkt voor de bescherming tegen RHD type 2 (en RHD type 1). Dit vaccin wordt door Mijn Dierenkliniek gebruikt en heet Filavac KC + C.

Konijnen entspreekuur

Omdat wij beschikken over Filavac KC + C is een konijnen-ent-spreekuur niet meer nodig. U kunt gewoon een afspraak maken wanneer het u uitkomt.

Voor de inmiddels bekende vaccinatie tegen o.a. Myxomatose kunt u een afspraak maken op een tijdstip dat voor u uitkomt (klik hier).

Nog meer informatie?

Indien u nog meer informatie wenst, dan verwijzen wij u naar de website van de Faculteit Diergeneeskunde (klik hier).