Gevaren jonge huisdieren

Top 5 gevaren bij jonge huisdieren

U wilt natuurlijk zo goed mogelijk voor uw (jonge) hond of kat zorgen. Veel eigenaren brengen dan ook geregeld een bezoek aan de dierenarts. De redenen hiervoor zijn natuurlijk verschillend. Zo raken katten vaker gewond door een val, en honden door gestoei.

Typisch

Een verzekeraar heeft uitgezocht om welke reden mensen het vaakst een bezoek brengen aan de dierenarts. Volgens de verzekeraar heeft ruim 80% van de huisdieren weleens een ongeluk gehad. Uit een onderzoek onder 800 baasjes is gebleken dat voornamelijk ‘typisch jonge dierengedrag’ de wachtkamers vult. Aan de respondenten is gevraagd waarvoor zij het vaakst een bezoek aan de dierenarts hebben gebracht.

Eten

Wat het meest genoemd werd kunt u misschien wel raden. Dit was namelijk het eten van iets gevaarlijks. Chocolade is een bekende boosdoener (lees ons artikel hierover hier) maar ook schuursponsjes, teddyberen en het eten van dingen op straat werden genoemd. Jonge dieren tot drie jaar lopen het grootste risico, zij eten het vaakst verkeerde dingen uit nieuwsgierigheid. Als dingen als sponsjes, batterijen of satéprikkers vast blijven zitten volgt er een röntgenfoto of echo. In het ergste geval zal uw dier geopereerd moeten worden om het voorwerp te kunnen verwijderen.

Top 5 oorzaken

Naast het eten van slechte dingen werden er meer dingen genoemd door de respondenten. Voor de meest genoemde oorzaken van een dierenartsbezoek is er voor jonge honden en katten een top 5 opgesteld.

Top 5 oorzaken bij jonge honden
1. Iets raars gegeten
2. Verwondingen door gestoei
3. Bijtwonden