Encephalitozoön cuniculi (E. cuniculi) bij het konijn

mdk-konijntjesE. cuniculi (Encephalitozoön cuniculi) is een parasiet die in het lichaam opgenomen wordt en lange tijd aanwezig kan zijn zonder verschijnselen te geven. Op een moment dat de weerstand van het konijn minder is, kunnen de parasieten actief worden en ontstekingen op verschillende plaatsen in het lichaam geven.

E. cuniculi is een ernstige infectieziekte bij het konijn. Wanneer u vermoedt dat uw konijn mogelijk besmet is, bel dan voor een afspraak! – Drs. R.R.(Robbert) Kermani

• 1Hersenproblemen: scheve kop, omvallen, afwijkende oogbewegingen
  • 2Achterhandsproblemen: verlamming of ongecoördineerd bewegen van een of beide achterpoten
  • 3Blaas of nierproblemen: veel drinken/plassen, urine verlies waardoor achterpoten nat zijn
  • 4Oogproblemen: lensverkleuring of staar, verdikking in de voorste oogkamer
  • 5Vermageren zonder dat er een oorzaak voor wordt gevonden

Hoe komt een konijn aan E. cuniculi?mdk-e-cuniculi-konijn

Konijnen kunnen elkaar onderling besmetten via de urine of via de baarmoeder van moeder naar kind. Over het algemeen geeft het pas bij oudere konijnen verschijnselen, maar het kan wel zijn dat er al eerder mildere klachten zijn gezien die weer overgingen.

Wat kunnen we eraan doen?
Bij hersenverschijnselen en een verlamde achterhand geven we een injectie met een ontstekingsremmer die enkele dagen werkt. Ook geven we een antibioticum om de ontsteking tegen te gaan. Daarnaast is het belangrijk om een anti-parasitair middel te geven om de parasiet te bestrijden. Het doodt de parasieten niet, maar remt ze af waardoor het lichaam de tijd krijgt om de onsteking te bestrijden die de parasiet veroorzaakt. Het moet langdurig (minimaal 8 weken) gegeven worden. Helaas bestaat er geen medicijn om de parasiet te doden, dus het konijn zal altijd besmet blijven en in periodes van mindere weerstand kunnen de ziekteverschijnselen weer terugkomen. Als er nog andere konijnen bij het besmette konijn zitten, moeten deze ook minimaal 2 weken behandeld worden. Verder is het belangrijk het hok goed schoon te maken met bijvoorbeeld bleek.

Prognose
Helaas is het soms zo dat er geen verbetering optreedt tijdens de behandeling. In dat geval is het konijn aan het lijden en kan er beter voor gekozen worden het beestje in te laten slapen.