Kattenziekte is een ernstige infectieuze ziekte bij katten die regelmatig tot de dood kan leiden. Laat daarom uw kat jaarlijks vaccineren.

Kattenziekte komt nog geregeld voor in Nederland. De ziekte heeft ernstige gevolgen voor katten en verspreidt zich snel.

Kattenziekte (Feline panleukopenie) is een infectie van het maag-darmkanaal die veroorzaakt wordt door het Feline parvovirus (FPV).  Katten kunnen geïnfecteerd worden door direct contact met andere katten, of indirect via uitwerpselen, vlooien, of  de mens (via de kleding). Het virus is vrij stabiel en niet erg gevoelig voor de meeste reinigings- en ontsmettingsmiddelen en blijft dan ook lang infectieus in de omgeving. Als u een kat heeft gehad met kattenziekte kan uw huis nog jarenlang “gevaarlijk” zijn voor andere katten.

• 1Forse buikpijn
  • 2Heftig braken
  • 3Diarree (soms met bloed)
  • 4Uitdroging
  • 5Koorts
  • 6Flink ziek

mdk-kittensHet meest opvallend zijn verschijnselen van het maagdarmkanaal: ernstige buikpijn, heftig braken, (soms bloederige) diarree en uitdroging. Katten met kattenziekte hebben koorts en maken een zieke indruk. Door de verminderde weerstand kunnen andere infecties (bijvoorbeeld aan de luchtwegen) het ziektebeeld verergeren.

De behandeling van kattenziekte is moeilijk en bestaat uit het toedienen van antibiotica, ontstekingsremmers, anti-braakmedicatie en diarree-remmers. Infusen moeten de uitdroging tegengaan. Dwangvoederen is soms noodzakelijk bij de kleinste kittens die gemakkelijk en snel verzwakken. Ondanks deze behandeling zal helaas 70-80% van de besmette dieren sterven.

Vaccineren

De bescherming tegen het Feline parvovirus zit in de standaard vaccinatie voor de kat. Dit vaccin moet jaarlijks herhaald worden. Vaccineren voorkomt dat katten deze ziekte krijgen en verder verspreiden. Zorg dat u jaarlijks de gezondheid van uw kat laat controleren bij Mijn Dierenkliniek. Laat uw kat jaarlijks vaccineren en zorg voor regelmatige ontworming en ontvlooing. Maak gerust een afspraak via 071-5764058 (locatie Boshuizerlaan 26) of 071-5218393 (locatie Willemstraat 52).