mdk-cavalier

Eindelijk! Doorfokken aangepakt

Hondenfokkers gaan het fokken van rashonden met extreme uiterlijke kenmerken aanpakken. Vanaf 1 juni komt er een verplichte DNA-test voor puppy’s. Dit zogenaamde ‘fairfok’ keurmerk staat voor eerlijkheid en kwaliteit.

Zo’n 40 procent van de rashonden heeft door kruisingen met andere hondenrassen verborgen problemen. Honden worden dan speciaal gefokt op de platste snuit, de meeste rimpels of het kleinste hoofd. Dit soort honden zijn geliefd bij het publiek, maar voor hun gezondheid en welzijn is het slecht nieuws.

Hoofdpijncavkingcharles
Zo heeft de Cavalier King Charles-spaniël (beter bekend als het Pim Fortuyn-hondje) nu zo’n kleine schedel, dat de hersenen er eigenlijk niet meer in passen. Daarom heeft de hond voortdurend hoofdpijn en andere kwalen.

Een andere oorzaak van gezondheidsproblemen bij rashonden is inteelt. Er is dan te lang met te weinig honden gefokt.

Inteelt
De Raad van Beheer op Kynologisch Gebied, waarbij bijna alle rasverenigingen zijn aangesloten, erkent dat er in het verleden fouten zijn gemaakt.

“De inzichten zijn gewijzigd. Vroeger vond men inteelt bijvoorbeeld heel gewoon, nu vinden we dat niet meer normaal. We willen wat gaan doen aan de gezondheids- en welzijnsproblemen die daardoor zijn ontstaan, zegt Ingeborg de Wolf van de Raad Beheer Kynologisch Gebied tegen de NOS.

Afwijkingen
De invoering van de ‘fairfok’ databank moet daarbij gaan helpen. Hierin wordt de afkomst en verwantschap van alle honden die na 1 juni worden geboren, vastgelegd.

Zo kan de afstamming van de honden worden gecontroleerd en dat is handig om te zien hoe ziektes overgaan op nieuwe generaties. Het materiaal kan door universiteiten worden gebruikt om te zoeken naar oplossingen voor bepaalde gezondheidsproblemen bij honden en voor het ontwikkelen van tests om die problemen op te sporen.

Volgens De Wolf zal het probleem binnen de meeste hondenrassen niet binnen een jaar zijn opgelost. “Maar binnen een jaar of vijf kan er al wel heel veel gebeuren om de gezondheid van de honden te verbeteren.”

[Bron: NOS.nl]